12 kwietnia (sobota), godz. 19:00 n a z n a c z e n i. The
somatic practices of lunacy, choreografia: Anna Piotrowska | P R E M I E R A
Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.
W najnowszej produkcji Teatru Rozbark, wyreżyserowanej
przez Annę Piotrowską, artyści zanurzają się w świat Williama Szekspira.
Czerpiąc motywy z wybranych dzieł dramatopisarza, Zespół Artystyczny
eksplorował jego postaci – m.in. Lady Makbet, Koriolana, Ofelię, Ryszarda III,
także figury błazna i doktora – badając ich energetyczną charakterystykę oraz
symboliczny potencjał, również w kontekście współczesnej kultury. Forma
spektaklu stanowi swoisty montaż – złożony z tekstów wędrujących pomiędzy
postaciami – wzmacniając ich pierwotny ładunek energetyczny. Tak skonstruowana
narracja kreuje oniryczny świat, w którym energie przeskakują z jednego ciała
na drugie. Tworzenie sampli dla postaci i eksplorowanie ich z perspektywy
somatycznego procesu lunatykowania, ujawniają charakterystyczne dla twórczości
Szekspira motywy obłędu i szaleństwa. Szekspir interesował się i opisywał świat
z perspektywy swoich czasów. Ukazywał mechanizmy ludzkich emocji, takich jak:
chciwość, podejrzliwość, chęć dążenia do dominacji i panowania nad innymi. Te
psycho-fizyczne przeskoki między jedną historią a drugą stanowią metaforę
wpływu, jaki wywieramy na siebie nieustannie.
Struktura dramaturgiczna spektaklu splata się z wątkami
psychoterapeutycznymi – zgłębiania własnej historii i relacji (często trudnych
i ambiwalentnych) względem figur matek i ojców. Badanie historii i psychologii
postaci otworzyło przed artystami nieograniczone możliwości ekspresji, które
nie zawężają się do jednej konwencji. Anna Piotrowska, twórczyni spektaklu, tak
wypowiada się o procesie konstruowania dzieła: „Wymowne słowa Lewisa, które
padają w kronice historycznej W. Szekspira Król Jan – „Ważne motywy powodują
silne działania” („Strong reasons make strong actions”) – stanowią dla mnie
inspirację do budowania dramaturgii w teatrze, również w tym spektaklu.
Szekspir, posługując się słowem, pobudza zarówno intelekt, jak i emocje. Jednak
teatr to także obraz i materia – fizyczna, cielesna, pogłębiona obecność
performerów może wzbogacić przekaz, nadając mu nowy wymiar. Obraz oddziałuje na
widza w sposób intuicyjny i pierwotny, docierając do pozazmysłowej percepcji.
Dzięki temu staje się nie tylko uzupełnieniem tekstu, lecz także podróżą do
innej rzeczywistości, dopełniającą myśl Szekspira.”
koncepcja, reżyseria, dramaturgia, choreografia,
sound&space:
ANNA PIOTROWSKA,
k r e a c j a:
KAMIL BOŃCZYK, ALEKSANDRA KĘPIŃSKA, SABINA LETNER,
JULIA LEWANDOWSKA, EWA NORAS, ANNA PIOTROWSKA, DANIEL
ZYCH,
reżyseria światła, wsparcie produkcyjne: PAWEŁ MURLIK,
kostiumy: EWA NORAS, ANNA PIOTROWSKA, BRONISŁAWA
CICHY_atelier,
nowe media, współpraca artystyczna: tajny_projekt,
realizacja: DASTIN GRECZYŁO,JAKUB RITTER, KRZYSZTOF
SOSZKA, KUBA ZAPARTOWICZ,
współpraca: MICHAŁ MACKIEWICZ,
koordynacja tanga: KRZYSZTOF KARDAŚ,
opracowanie muzyczne piosenki: JULIA LEWANDOWSKA, PAWEŁ
MURLIK,
współpraca literacka: ANNA DUDA,
grafika: anatan.
Podziękowania dla Anastasiia Khvorost.