Repertuar:

Brak wydarzeń w wybranym dniu
poniedziałek, 6 grudnia 2021
Bajlandia INTEGRA | spektakl familijny
Bajlandia, to to spektakl taneczno-ruchowo-teatralny grupy Integracyjnego Teatru Tańca Integra, działającym przy Teatrze Rozbark. Spektakl przygotowany z myślą o najmłodszej widowni Teatru Rozbark, skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Spektakl opowiada o bajecznej krainie jaką jest Bajlandia, gdzie będzie można spotkać postacie z bajek. Aktorzy Teatru Integra zabiorą nas w niezapomnianą podróż muzycznym pociągiem prosto do Stacyjkowa i opowiedzą o jego mieszkańcach.
Spektakl inspirowany jest znanymi piosenkami dla dzieci, takimi jak: „Zigi zigi zong”,” Czekolada”, „Wesoło gra lokomotywa” Teatr Integra zaprasza widzów do współtworzenia scenicznego świata i wspólnej zabawy, aby razem przełamywać stereotypy związane z niepełnosprawnością i stworzyć przestrzeń wzajemnej akceptacji. A wszystko to w atmosferze świetnej zabawy i znanej muzyki.

INTEGRA to grupa taneczno-ruchowa, zainicjowana i prowadzona przez Ewelinę Dehn i Beatę Grzelak-Szwedę, działająca przy Teatrze Rozbark od 2014 roku. Jej celem jest przełamywanie barier tanecznych, dotyczących szeroko pojętej niepełnosprawności. Grupa zrzesza zarówno osoby pełno, jak i niepełnosprawne fizycznie i intelektualnie. Ideą, która towarzyszy grupie jest integracja pomiędzy osobami pełno i niepełnosprawnymi. Wierzymy, że chęć działania, wyrażania siebie poprzez teatr i taniec jest tą siłą, która może połączyć ludzi i wykrzesać z nich to, co najlepsze. INTEGRA jest przestrzenią dla ludzi i między ludźmi, jest ich azylem i strefą wolności. Grupa uczęszcza na regularne spotkania, które odbywają się raz w tygodniu w Teatrze Rozbark, podczas których aktywnie działa i twórczo się rozwija, przygotowując kolejne spektakle.
0''
poniedziałek, 6 grudnia 2021
godz. 17:00
niedziela, 12 grudnia 2021
Bajlandia INTEGRA | spektakl familijny
Bajlandia, to to spektakl taneczno-ruchowo-teatralny grupy Integracyjnego Teatru Tańca Integra, działającym przy Teatrze Rozbark. Spektakl przygotowany z myślą o najmłodszej widowni Teatru Rozbark, skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Spektakl opowiada o bajecznej krainie jaką jest Bajlandia, gdzie będzie można spotkać postacie z bajek. Aktorzy Teatru Integra zabiorą nas w niezapomnianą podróż muzycznym pociągiem prosto do Stacyjkowa i opowiedzą o jego mieszkańcach.
Spektakl inspirowany jest znanymi piosenkami dla dzieci, takimi jak: „Zigi zigi zong”,” Czekolada”, „Wesoło gra lokomotywa” Teatr Integra zaprasza widzów do współtworzenia scenicznego świata i wspólnej zabawy, aby razem przełamywać stereotypy związane z niepełnosprawnością i stworzyć przestrzeń wzajemnej akceptacji. A wszystko to w atmosferze świetnej zabawy i znanej muzyki.

INTEGRA to grupa taneczno-ruchowa, zainicjowana i prowadzona przez Ewelinę Dehn i Beatę Grzelak-Szwedę, działająca przy Teatrze Rozbark od 2014 roku. Jej celem jest przełamywanie barier tanecznych, dotyczących szeroko pojętej niepełnosprawności. Grupa zrzesza zarówno osoby pełno, jak i niepełnosprawne fizycznie i intelektualnie. Ideą, która towarzyszy grupie jest integracja pomiędzy osobami pełno i niepełnosprawnymi. Wierzymy, że chęć działania, wyrażania siebie poprzez teatr i taniec jest tą siłą, która może połączyć ludzi i wykrzesać z nich to, co najlepsze. INTEGRA jest przestrzenią dla ludzi i między ludźmi, jest ich azylem i strefą wolności. Grupa uczęszcza na regularne spotkania, które odbywają się raz w tygodniu w Teatrze Rozbark, podczas których aktywnie działa i twórczo się rozwija, przygotowując kolejne spektakle.
0''
niedziela, 12 grudnia 2021
godz. 11:00
wtorek, 14 grudnia 2021
MOKOSZ AST

Spektakl dyplomowy studentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu

Choreografia/reżyseria: Eryk Makohon,

Kompozycja muzyczna: Anna Maria Huszcza,

Obsada: Martyna Dyląg, Jori Gerula, Sandra Guzowska, Zuzanna Jeglorz, Patrycja Marszałek, Kacper Mucha, Natalia Myczewska, Jakub Nawrot, Maja Pinczewska, Karolina Stępień, Dawid Tas, Adam Zuber.

Spektakl w choreografii i reżyserii Eryka Makohona zbudowany będzie wokół figury  bogini MOKOSZY – jako słowiańskiego archetypu kobiecej boskości, witalności i płodności. Motyw Mokoszy, „matki ziemi” oraz  przenikanie się pierwiastków anima/animus, włożone w szeroki kontekst społeczny i kulturowy, służyć będą poszukiwaniu formy, w jakiej materializuje się współczesna kobiecość, żeńska energia.

Synergia ruchu, obrazu i dźwięku przyjmą formę współczesnego teatru tańca. Twórcy spektaklu, w idei teatru postdramatycznego, odejdą od struktur fabularnych i konsekwentnie prowadzonych postaci. Fragmentaryczne obrazy, budowane za pomocą ruchu i działań postaci zbiorowej przenikać się będą z oryginalną muzyką, polskiej kompozytorki, Anny Marii Huszczy. Tak budowany spektakl, podejmie „kinestetyczny” dialog z widzem.   

Spektakl powstawać będzie w rozpisanym w  czasie procesie, obejmującym zagadnienia czerpiące z tradycji teatralnej (budowanie roli poprzez działanie fizyczne,  obecność w działaniu fizycznym, organiczność,  stymulowanie poziomu pre-ekspresywnego, ekstatyczność, nawiązania do rytuału, praca wg zasady „ciało-umysłu w działaniu”).

Wizualną warstwę spektaklu oprócz ruchu budować będzie minimalistyczna w formie (nie skali) scenografia autorstwa Eryka Makohona oraz projekcje multimedialne.


0''
wtorek, 14 grudnia 2021
godz. 19:00
środa, 15 grudnia 2021
MOKOSZ AST

Spektakl dyplomowy studentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu

Choreografia/reżyseria: Eryk Makohon,

Kompozycja muzyczna: Anna Maria Huszcza,

Obsada: Martyna Dyląg, Jori Gerula, Sandra Guzowska, Zuzanna Jeglorz, Patrycja Marszałek, Kacper Mucha, Natalia Myczewska, Jakub Nawrot, Maja Pinczewska, Karolina Stępień, Dawid Tas, Adam Zuber.

Spektakl w choreografii i reżyserii Eryka Makohona zbudowany będzie wokół figury  bogini MOKOSZY – jako słowiańskiego archetypu kobiecej boskości, witalności i płodności. Motyw Mokoszy, „matki ziemi” oraz  przenikanie się pierwiastków anima/animus, włożone w szeroki kontekst społeczny i kulturowy, służyć będą poszukiwaniu formy, w jakiej materializuje się współczesna kobiecość, żeńska energia.

Synergia ruchu, obrazu i dźwięku przyjmą formę współczesnego teatru tańca. Twórcy spektaklu, w idei teatru postdramatycznego, odejdą od struktur fabularnych i konsekwentnie prowadzonych postaci. Fragmentaryczne obrazy, budowane za pomocą ruchu i działań postaci zbiorowej przenikać się będą z oryginalną muzyką, polskiej kompozytorki, Anny Marii Huszczy. Tak budowany spektakl, podejmie „kinestetyczny” dialog z widzem.   

Spektakl powstawać będzie w rozpisanym w  czasie procesie, obejmującym zagadnienia czerpiące z tradycji teatralnej (budowanie roli poprzez działanie fizyczne,  obecność w działaniu fizycznym, organiczność,  stymulowanie poziomu pre-ekspresywnego, ekstatyczność, nawiązania do rytuału, praca wg zasady „ciało-umysłu w działaniu”).

Wizualną warstwę spektaklu oprócz ruchu budować będzie minimalistyczna w formie (nie skali) scenografia autorstwa Eryka Makohona oraz projekcje multimedialne.


0''
środa, 15 grudnia 2021
godz. 19:00
piątek, 17 grudnia 2021
W zawieszeniu
17 grudnia (piątek), godz. 19:00 W zawieszeniu, Monika Wachowicz.
Bilety w cenie: 20 zł ulgowy, 30 zł normalny.

„W zawieszeniu” jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. Jest dramaturgiczną próbą zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji,…o nadziei. Inspiracją do spektaklu były eseje Susan Sontag „Choroba jako metafora” oraz filozofia Karla Jaspersa.
Ideę do powstania projektu „W zawieszeniu” zainicjowała Marta Paradecka, w momencie gdy doświadczyła sytuacji granicznej, która w przypadku Marty przybrała formę choroby. „Pomysł na ujęcie dramaturgiczne tej sytuacji jest także odpowiedzią na ciągle zadawane pytania innych osób o to, jak się czuję w trakcie choroby”. Spektakl jest epitafium dla Marty.
„…ponieważ nie znamy dnia swojej śmierci, traktujemy życie jak niewyczerpane źródło, a przecież wszystko zdarza się tylko określoną, i to niewielką liczbę razy. Jak często jeszcze przypomnisz sobie popołudnie z dzieciństwa? To, które tkwi w tobie tak głęboko, że nie wyobrażasz sobie bez niego życia, może cztery, pięć razy, może nawet mniej, ile razy zobaczysz wschód księżyca w pełni, może dwadzieścia, a jednak życie wydaje się niewyczerpane… ”
Cytat pochodzi z powieści „Pod osłoną nieba” Paula Bowlesa.

Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka we współpracy z Moniką Wachowicz oraz Artim Grabowskim,
Reżyseria: Arti Grabowski,
Scenografia: Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski,
W roli głównej: Monika Wachowicz,
Aranżacja muzyczna: Mirek Matyasik,
Głos z offu: Amelia-Helena Mazur,
Montaż tekstu z offu: Leszek Kwaśniewicz,
Obsługa techniczna: Grzegorz Król
Fotografia do standu: Joanna Nowicka.

Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.

Współprodukcja:
Teatr ROZBARK, Fundacja Teatr IOTA, Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji, Teatr A Part.

Marta Paradecka (ur. 24.07.1979 – zm. 12.01.2018)
Prezes Fundacji Sztuka dla Życia. W ramach fundacji zrealizowała między innymi prezentację „Kim jesteś – kim jestem? Przeglądam się w twarzach moich przodków”. Dotyczyła ona dziedzictwa kulturowego. W prezentacji uczestnicy warsztatów zapraszali widzów w teatralną podróż w przeszłość swoich rodzin. W roku 2017 powstał projekt „Sztuka w służbie ducha i ciała”. Marta zorganizowała w nim bezpłatne zajęcia artystyczno-terapeutyczne adresowane do osób chorych onkologicznie. Wystąpiła w kilku spektaklach Teatru IOTA. Była aktorką Teatru Cogitatur i współzałożycielką Teatru A Part w Katowicach. Zorganizowała festiwal teatralny w Połczynie Zdroju (Połczyńskie Impresje Teatralne) – pomysł, jak sama mówiła, „wziął się z głowy i z serca”. W Kołobrzegu w Regionalnym Centrum Kultury założyła Teatr Kontakt, z którym zrealizowała Eksperymentalną Formę Teatralną „Szczudłodram”. Ukończyła podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży na PWST we Wrocławiu. Marta była niezwykle twórcza, skupiała się na działaniach wokół kultury i sztuki, jako wartościach nadających głębszy sens ludzkiemu istnieniu. Była organizatorem wielu inicjatyw artystycznych, pomagała, wspierała, inspirowała, a sztuka towarzyszyła jej w każdym momencie życia.

dr hab. Arti Grabowski (ur. 1977)
Artysta interdyscyplinarny: malarz, performer, aktor, reżyser. Autor ponad 200 wystąpień performance, spektakli teatralnych wystawionych w 83 krajach. Kierownik Pracowni Sztuki Performance na Wydziale Intermediów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kurator Międzynarodowych Spotkań Performerów w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W latach 2002-2007 współpracował z poznańskim teatrem „Porywacze ciał”.

Monika Wachowicz (ur. 1978)
Jest aktorką, pedagogiem, prowadzi prywatne Studio Ciała i Emocji w Katowicach. Ukończyła Filozofie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Nauk Społecznych. Od 2004 r. jest związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. W teatrze A Part pełni także funkcję wiceprezesa. Od 2007 r. bierze udział w produkcji i organizacji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach oraz prowadzi Studio Aktorskie A PART przy Teatrze (2016-19). Od 2019 Prezes Fundacji SZTUKA DLA ŻYCIA IM. MARTY PARADECKIEJ. Od czerwca 2021 współpracuje z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, jest kuratorką projektów performatywnych m.in "SZCZELINY. Kobiety w sztukach performatywnych". Od października 2021 współpracuje z Akademią Sztuk Teatralnych - filią we Wrocławiu. Prowadzi obecnie zajęcia aktorskie dla studentów II i III roku pt. CIAŁO W PRZESTRZENI SCENICZNEJ oraz PLASTYKA RUCHU SCENICZNEGO.

Dziękujemy dyrekcji i pracownikom Teatru Witkacego w Zakopanym za gościnę, Teatrowi Rozrywki w Chorzowie za życzliwość i pomoc w realizacji przedsięwzięcia oraz firmie Adox Sp. z o.o. z Warszawy.

 


0''
piątek, 17 grudnia 2021
godz. 19:00