Repertuar:

Brak wydarzeń w wybranym dniu
piątek, 14 listopada 2025
Zjednoczone Stany Zmyślone | UNDANCED | reż. i chor.Anna Piotrowska

14 listopada 2025 r. zapraszamy na znaną i lubianą formułę prezentacji artystycznych, tj. na ZJEDNOCZONE STANY ZMYŚLONE, w których prezentowane są krótkie formy zarówno artystek i artystów gościnnych, jak i z zespołu Teatru Rozbark.

Zjednoczone Stany Zmyślone to koncept, który został wykreowany przez Annę Piotrowską wiele lat temu w Teatrze Rozbark dla artystów zespołu, którzy mają przestrzeń do realizacji własnych produkcji lub pokazywane są mniejsze formy artystyczne. W wieczorze wystąpią: Emma Godziek, Matylda Hadera, Klaudia Czenczek, Natalia Feret, Nina Klinowska, Natalia Hrytsyna, Julia Lewandowska | UNDANCED: Anna Piotrowska, Anastasiia Khvorost.

 

“Wieczory takie jak ten, który upłynął pod szyldem „Zjednoczonych stanów zmyślonych”, wydają mi się niezwykle ważne. Różnorodność prac, na poziomie formalnym i merytorycznym pokazuje jak szeroki wachlarz możliwości prezentuje Rozbark. Ale daje również wyraz zróżnicowaniu świata sztuki. Krótkie formy pozwalają zapoznać się widzom z wieloma aspektami teatru tańca, a przede wszystkim z twórczymi możliwościami zespołu Rozbarku”

źródło: http://www.rozswietlamykulture.pl/

 

 P R O G R A M

  • Emma Godziek i Matylda Hadera I duet I biurokratyzacja łez
  • Klaudia Czenczek I solo I What if…
  • Natalia Feret I solo I Galanteria
  • Nina Klinowska I solo I Mieszkanie bez Łazienki (chor. Julia Lewandowska, Nina Klinowska)
  • Natalia Hrytsyna I solo I Becoming body
  • Julia Lewandowska I solo I PURO

p r z e r w a 

  • premiera: UNDANCED: Anna Piotrowska & Anastasiia Khvorost

———————————————————————————————-

Emma GodziekMatylda Hadera. Mieszkają i uczą się w Tarnowskich Górach. W młodym wieku poznały taniec współczesny i nieprzerwanie eksplorują  formę jego ekspresji. Sztuka i sport są wszechobecne w  życiu artystek, a w wolnym czasie rozwijają pasje teatralne i taneczne. O sobie mówią: Lubimy eksperymentować oraz łączyć rożne techniki, a więź między nami czyni współpracę wyjątkową.

———————————————————————————————-

Klaudia Czenczek – tancerka, choreografka oraz nauczycielka tańca. Obecnie studentka Choreografii i technik tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Od 2022 roku choreografka w Centrum Sztuki Wokalnej, gdzie tańczy oraz przygotowuje choreografie do spektakli wokalno-tanecznych prezentowanych podczas Międzynarodowego Festiwalu Carpathia Festival.

———————————————————————————————-

Natalia Feret – skończyła licencjat na Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku Choreografia i Techniki Tańca. Obecnie na tej samej uczelni jest w trakcie magisterki na kierunku Choreografia. Współpracuje z Teatrem V6 oraz wciąż szkoli się u znanych pedagogów tańca, aby szkolić swój warsztat. Na co dzień oprócz studiowania pracuje jako nauczycielka tańca w szkołach w Łodzi oraz Warszawie.

———————————————————————————————-

Nina Klinowska – urodzona w 2007 roku, od najmłodszych lat kształtuje się w aspekcie teatru i tańca. Obecnie znajduje się pod opieką artystyczną Julii Lewandowskiej, z którą zgłębia sztukę ekspresji poprzez ruch oraz emisje głosu. Od 2024 roku uczestniczka indywidualnego programu teatralnego pod kierunkiem Jurij Alschitz’a (AKT-ZENT z siedzibą w Berlinie).

———————————————————————————————-

Nataliia Hrytsyna – jest tancerką i performerką. Zajmuje się tańcem współczesnym, improwizacją, oraz od kilku lat jest częścią kultury ballroomowej. W swoim ruchu najbardziej inspiruje się Gagą, ruchem autentycznym i Voguingiem. Rozwijała się również jako stypendystka Tanzquartier w Wiedniu w programie Body & Performance Practices, a wcześniej w Krakowskim Centrum Choreograficznym oraz w Krakowskim Teatrze Tańca.

———————————————————————————————-

PURO to mój rytuał. Wobec przyrody, partnera_ów, zwierzęcia we mnie. Z potrzeby walki ze schematu, z potrzeby miłości. Z oswojeniem samotności. ⋅ W pracy konfrontuję się z procesem oczyszczania, rozumianego wielorako. W tanecznej improwizacji wracają do mnie echa traum, niechcianych wzorców zachowania, (auto) agresji i niepokoju. Jednocześnie w pobudzonym ciele, poprzez schemat, odnajduję rytm, teatralność, sens. Żongluję tym, co mnie ukształtowało i jaka chcę się stać – poprzez rytuał tańca. ⋅ ⋅ ⋅ choreografia ⋅ koncept ⋅ wykonanie ⋅ materiał filmowy : Julia Lewandowska ⋅ muzyka: Same Suki – „Biczbox” ⋅ kamera w plenerze: Martyna Koczan ⋅ kamera w Teatrze Rozbark: Martyna Fras ⋅ światło: Dastin Greczyło ⋅ praca wyróżniona w konkursie SoloDuo Polska 2024 w Teatrze Rozbark przez jury w składzie: Kamil Bończyk, Joanna Małaszyńska-Chitruszko, Anna Duda, Adam Kamiński, Anna Piotrowska, Marek Zadłużny, Anna Żak.

0''
piątek, 14 listopada 2025
godz. 19:00
sobota, 15 listopada 2025
„Dziady” w wykonaniu Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego

15 listopada (sobota), godz. 19:00  Widowisko muzyczno-taneczne „Dziady” w wykonaniu Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego | wydarzenie realizowane w ramach programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, dofinasowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety w cenie: 10 zł / osoba.

„Dziady” – widowisko muzyczno-taneczne w wykonaniu Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego to oryginalne, autorskie przedsięwzięcie inspirowane dawną ludową tradycją obrzędów dziadów – rytuałów łączących żywych z duchami przodków.

Spektakl w nowoczesny sposób splata muzykę, taniec i śpiew, tworząc sugestywną opowieść o miłości i śmierci, pamięci i zapomnieniu, o duchowej więzi, która przekracza granice czasu i świata materialnego. Artyści, czerpiąc z bogactwa polskiego folkloru, symboliki i poetyki obrzędów, ukazują uniwersalne ludzkie emocje – tęsknotę, nadzieję, żal i potrzebę wspólnoty.

„Dziady” zachwycają oryginalną choreografią, niezwykłą oprawą muzyczną oraz nastrojową, pełną mistycyzmu atmosferą. To widowisko, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, a dawne rytuały zyskują nowe, artystyczne życie – stając się poruszającą refleksją nad przemijaniem i sensem ludzkiego istnienia.

 „Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.

0''
sobota, 15 listopada 2025
godz. 19:00
niedziela, 16 listopada 2025
„Dziady” w wykonaniu Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego

16 listopada (niedziela), godz. 19:00  Widowisko muzyczno-taneczne „Dziady” w wykonaniu Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego | wydarzenie realizowane w ramach programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, dofinasowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety w cenie: 10 zł / osoba.

„Dziady” – widowisko muzyczno-taneczne w wykonaniu Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice” Uniwersytetu Śląskiego to oryginalne, autorskie przedsięwzięcie inspirowane dawną ludową tradycją obrzędów dziadów – rytuałów łączących żywych z duchami przodków.

Spektakl w nowoczesny sposób splata muzykę, taniec i śpiew, tworząc sugestywną opowieść o miłości i śmierci, pamięci i zapomnieniu, o duchowej więzi, która przekracza granice czasu i świata materialnego. Artyści, czerpiąc z bogactwa polskiego folkloru, symboliki i poetyki obrzędów, ukazują uniwersalne ludzkie emocje – tęsknotę, nadzieję, żal i potrzebę wspólnoty.

„Dziady” zachwycają oryginalną choreografią, niezwykłą oprawą muzyczną oraz nastrojową, pełną mistycyzmu atmosferą. To widowisko, w którym tradycja spotyka się z nowoczesnością, a dawne rytuały zyskują nowe, artystyczne życie – stając się poruszającą refleksją nad przemijaniem i sensem ludzkiego istnienia.

„Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.

0''
niedziela, 16 listopada 2025
godz. 19:00
sobota, 22 listopada 2025
To bitch or not to bitch | spektakl realizowany w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec.

22 listopada (sobota), godz. 19:00 To bitch or not to bitch, Hertz Haus | spektakl prezentowany w ramach Programu Przestrzeni Sztuki-Taniec.

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

Spektakl dla widzów dorosłych, w spektaklu występuje nagość. 

Być albo nie być dla ciała. W kontekstach kulturowych i społecznych szafujemy pojęciami i – jednak – osądami. Brudne ciało czy w czystości? Nieskalane czy pozostające tym czym jest w swojej istocie? Czy istnieją uniwersalne kryteria, by rozstrzygnąć dylematy? Dla twórczyń istotna jest fizyczność, bebechy, trawienie i wydalanie, skazy, egzemy i plamy; laboratorium, gdzie fizjologia spotyka filozofię. 

Plamy, zmazy i skazy. Stale powracają w twórczości Szekspira. Bez wątpienia obecne bezpośrednio - jako oznaki przemocy: plamy krwi czy śmiertelne ciosy. Hertz Haus w spektaklu  „To bitch or not to bitch”  za punkt wyjścia obiera` szekspirowski poemat ,,Gwałt na Lukrecji”, ale bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy. Skupia się natomiast na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem. 

To też historia o granicy oddzielającej czyste od brudnego i to, co można pokazać w teatrze, od tego, czego pokazywać się nie powinno.

Spektakl wygrał konkurs SzekspirOFF podczas 28 edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.  Nagrodę przyznano za innowacyjne podejście do twórczości Szekspira na poziomie treści (wybór poematu ,,Gwałt na Lukrecji”) i formy przedstawienia.  W werdykcie podkreślono oryginalne podejście do tematu gwałtu, bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy, skupienie się na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem.  

Reżyseria, choreografia, kostiumy: Hertz Haus
(Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka)

Wykonanie:
Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Anna Zglenicka,

gościnnie: Zofia Żwirblińska

Muzyka: Wojciech Wilk
Reżyseria oświetlenia: Hertz Haus & Filip Ejsmont
Konsultacje dramaturgiczne: Patrycja Kowańska
Czas trwania: 60 min

Zrealizowano w ramach konkursu SzekspirOFF 2024

0''
sobota, 22 listopada 2025
godz. 19:00
niedziela, 23 listopada 2025
To bitch or not to bitch | spektakl realizowany w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec.

23 listopada (niedziela), godz. 19:00 To bitch or not to bitch, Hertz Haus | spektakl prezentowany w ramach Programu Przestrzeni Sztuki-Taniec.

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

Spektakl dla widzów dorosłych, w spektaklu występuje nagość. 

Być albo nie być dla ciała. W kontekstach kulturowych i społecznych szafujemy pojęciami i – jednak – osądami. Brudne ciało czy w czystości? Nieskalane czy pozostające tym czym jest w swojej istocie? Czy istnieją uniwersalne kryteria, by rozstrzygnąć dylematy? Dla twórczyń istotna jest fizyczność, bebechy, trawienie i wydalanie, skazy, egzemy i plamy; laboratorium, gdzie fizjologia spotyka filozofię. 

Plamy, zmazy i skazy. Stale powracają w twórczości Szekspira. Bez wątpienia obecne bezpośrednio - jako oznaki przemocy: plamy krwi czy śmiertelne ciosy. Hertz Haus w spektaklu  „To bitch or not to bitch”  za punkt wyjścia obiera` szekspirowski poemat ,,Gwałt na Lukrecji”, ale bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy. Skupia się natomiast na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem. 

To też historia o granicy oddzielającej czyste od brudnego i to, co można pokazać w teatrze, od tego, czego pokazywać się nie powinno.

Spektakl wygrał konkurs SzekspirOFF podczas 28 edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.  Nagrodę przyznano za innowacyjne podejście do twórczości Szekspira na poziomie treści (wybór poematu ,,Gwałt na Lukrecji”) i formy przedstawienia.  W werdykcie podkreślono oryginalne podejście do tematu gwałtu, bez sięgania po bezpośrednie reprezentacje przemocy, skupienie się na śladach, jakie gwałt pozostawia na kobiecym ciele i kobiecej psychice oraz na opiece nad skrzywdzonym ciałem.  

Reżyseria, choreografia, kostiumy: Hertz Haus
(Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka)

Wykonanie:
Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Anna Zglenicka,

gościnnie: Zofia Żwirblińska

Muzyka: Wojciech Wilk
Reżyseria oświetlenia: Hertz Haus & Filip Ejsmont
Konsultacje dramaturgiczne: Patrycja Kowańska
Czas trwania: 60 min

Zrealizowano w ramach konkursu SzekspirOFF 2024

0''
niedziela, 23 listopada 2025
godz. 19:00
piątek, 28 listopada 2025
BACHANTKI, reżyseria: Daria Kopiec, choreografia: Daniela Komędera

 BACHANTKI, reżyseria: Daria Kopiec, choreografia: Daniela Komędera |spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie.

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

Uwaga: Spektakl przeznaczony dla widzów 16+. W spektaklu używane są światła stroboskopowe.

Choreografia: Daniela Komędera,
Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec,
Muzyka: Aleksandra Gronowska,
Kostiumy: Patrycja Fitzet,
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet,
Zdjęcia: Kama Rokicka,
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz,
Reżyseria światła: Daria Kopiec,
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak,
Realizacja dźwięku: Tomasz Bienek,
Wykonanie elementów scenograficznych i obsługa sceny: Krzysztof Kowolik, Bartosz Napieracz,
Koordynacja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies, Agnieszka Kasprzyk,
Promocja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies,
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz,
Asystent z obsady: Weronika Gotowska,
Czas: 90 minut (bez przerwy).

 W spektaklu wykorzystano tragedię Eurypidesa „Bachantki” w tłumaczeniu Jerzego Łanowskiego, „Kołysankę dla okruszka” Agnieszki Osieckiej, „Miłość od pierwszego wejrzenia” Wisławy Szymborskiej, „Kwaterunki” Kazimiery Iłłakowiczówny oraz fragmenty „Nie trzeba być Komnatą” Emily Dickinson w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka, a także wiersze Safony w tłumaczeniu Jana Pietrzyckiego. Studenci, których autorskie teksty są użyte w scenariuszu: Angelika Bosacka, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Agata Skucińska, Weronika Gotowska.

„Spektakl dyplomowy inspirowany Eurypidesem to opowieść o zemście, o potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej. Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy. Dionizos swoją ekspansją seksualną zawstydza Penteusa. Jego działania oparte są na brawurze, prowokacji, natomiast Penteusa na lęku. Obaj reprezentują działania reaktywne wobec sytuacji, które ich spotykają. Są uwikłany w konflikty rodzinne i świadomie bądź nieświadomie wchodzą w rozgrywki, których podłożem jest chęć władzy. „BACHANTKI” to spektakl o roli tajemnicy w rodzinie i jej konsekwencjach, które obciążają cały ród. Ciężar tajemnicy sprawia, że członkowie rodziny nieświadomie przejmują pewną część bólu, rozpaczy, żalu, który nie może zostać otwarcie wyrażony. A to sprawia, że wewnętrzne konflikty narastają wewnątrz członków rodziny i społeczności, dochodząc do eskalacji i rozładowania, często niosącego tragiczne skutki. Energia seksualna wówczas zostaje przekierowana właśnie na rozładowanie emocjonalne napięć, a nie na wyrażanie miłości i szczęścia.”

Choreografka Daniela Komędera wraz z reżyserką Darią Kopiec, kompozytorką Aleksandrą Gronowską i zespołem aktorskim reinterpretują tekst, patrząc ze współczesnej strony na tematy zawarte w klasycznej tragedii takie jak boskość w człowieku, odwet, namiętność, walka, pożądanie, lęk czy zawiść. Przypatrują się roli ofiary jako zakamuflowanej formie zemsty.

Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.

0''
piątek, 28 listopada 2025
godz. 19:00
sobota, 29 listopada 2025
BACHANTKI, reżyseria: Daria Kopiec, choreografia: Daniela Komędera

 BACHANTKI, reżyseria: Daria Kopiec, choreografia: Daniela Komędera |spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie.

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

Uwaga: Spektakl przeznaczony dla widzów 16+. W spektaklu używane są światła stroboskopowe.

Choreografia: Daniela Komędera,
Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec,
Muzyka: Aleksandra Gronowska,
Kostiumy: Patrycja Fitzet,
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet,
Zdjęcia: Kama Rokicka,
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz,
Reżyseria światła: Daria Kopiec,
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak,
Realizacja dźwięku: Tomasz Bienek,
Wykonanie elementów scenograficznych i obsługa sceny: Krzysztof Kowolik, Bartosz Napieracz,
Koordynacja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies, Agnieszka Kasprzyk,
Promocja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies,
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz,
Asystent z obsady: Weronika Gotowska,
Czas: 90 minut (bez przerwy).

 W spektaklu wykorzystano tragedię Eurypidesa „Bachantki” w tłumaczeniu Jerzego Łanowskiego, „Kołysankę dla okruszka” Agnieszki Osieckiej, „Miłość od pierwszego wejrzenia” Wisławy Szymborskiej, „Kwaterunki” Kazimiery Iłłakowiczówny oraz fragmenty „Nie trzeba być Komnatą” Emily Dickinson w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka, a także wiersze Safony w tłumaczeniu Jana Pietrzyckiego. Studenci, których autorskie teksty są użyte w scenariuszu: Angelika Bosacka, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Agata Skucińska, Weronika Gotowska.

„Spektakl dyplomowy inspirowany Eurypidesem to opowieść o zemście, o potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej. Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy. Dionizos swoją ekspansją seksualną zawstydza Penteusa. Jego działania oparte są na brawurze, prowokacji, natomiast Penteusa na lęku. Obaj reprezentują działania reaktywne wobec sytuacji, które ich spotykają. Są uwikłany w konflikty rodzinne i świadomie bądź nieświadomie wchodzą w rozgrywki, których podłożem jest chęć władzy. „BACHANTKI” to spektakl o roli tajemnicy w rodzinie i jej konsekwencjach, które obciążają cały ród. Ciężar tajemnicy sprawia, że członkowie rodziny nieświadomie przejmują pewną część bólu, rozpaczy, żalu, który nie może zostać otwarcie wyrażony. A to sprawia, że wewnętrzne konflikty narastają wewnątrz członków rodziny i społeczności, dochodząc do eskalacji i rozładowania, często niosącego tragiczne skutki. Energia seksualna wówczas zostaje przekierowana właśnie na rozładowanie emocjonalne napięć, a nie na wyrażanie miłości i szczęścia.”

Choreografka Daniela Komędera wraz z reżyserką Darią Kopiec, kompozytorką Aleksandrą Gronowską i zespołem aktorskim reinterpretują tekst, patrząc ze współczesnej strony na tematy zawarte w klasycznej tragedii takie jak boskość w człowieku, odwet, namiętność, walka, pożądanie, lęk czy zawiść. Przypatrują się roli ofiary jako zakamuflowanej formie zemsty.

Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS.

0''
sobota, 29 listopada 2025
godz. 19:00
niedziela, 7 grudnia 2025
„Górnośląska Barbórka”, widowisko muzyczne.

7 grudnia (niedziela), godz. 16:00 „Górnośląska Barbórka”, widowisko muzyczne.

Bilety w cenie: 30 zł / osoba.

„Górnośląska Barbórka” to wyjątkowe widowisko muzyczno-teatralne, które przenosi widzów w świat śląskich tradycji górniczych, historii i wspólnoty. Na scenie spotykają się orkiestra dęta, chór, aktorzy i tancerze, tworząc barwną i poruszającą opowieść o życiu górników i ich rodzin.

Spektakl rozpoczyna się sceną oddania hołdu św. Barbarze – patronce górników. Następnie widzowie zanurzają się w codzienność śląskich familoków: przygotowania do święta, śpiewy, biesiady i radość wspólnego świętowania. Narracja prowadzi przez kolejne etapy historii – od czasów świetności kopalń, przez okres wojen i powstań, deportacje Górnoślązaków do ZSRR, aż po lata powojenne i przemiany społeczne.

„Górnośląska Barbórka” łączy muzykę, taniec, śląski humor i wzruszające momenty refleksji. Finałowa scena z udziałem współczesnego rapera symbolicznie spaja przeszłość z teraźniejszością, pokazując, że górnicze dziedzictwo wciąż żyje i inspiruje młode pokolenia.

To widowisko o pamięci, dumie i sile tradycji – o Śląsku, który nieustannie bije rytmem pracy, wiary i wspólnoty.


Scenariusz i reżyseria: Henryk Adamek
Przygotowanie wokalne: Barbara Stanisz
Choreografia widowiska: Tomasz Lis
Kierownik muzyczny: Klaudiusz Jania 

Występują:

- Damian Mitas, Antoni Tomczyk, Łukasz Wylenżek, Jakub Zorzycki,
- Chór „Harfa”,
- Koncertowa Orkiestra Dęta Power of Winds,
- obecni i byli tancerze ZPiT „Mały Śląsk”,
- członkowie Stowarzyszenia Miłośników Zespołu Pieśni i Tańca „Mały Śląsk”,
- mieszkańcy Radzionkowa.

Wydarzenie odbywa się pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Śląskiego Wojciecha Saługi. 

Spektakl został zrealizowany w ramach realizacji zadania „Górnośląska Barbórka - dokumentacja i popularyzacja tradycji górniczej”, realizowanego w ramach programu Kultura Ludowa i Tradycyjna dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.  

Uwaga! W spektaklu może wystąpić głośna muzyka oraz ostre światło, w tym stroboskopowe. 

 

0''
niedziela, 7 grudnia 2025
godz. 16:00