Repertuar:

Brak wydarzeń w wybranym dniu
czwartek, 9 lutego 2023
KULU KULU | spektakl wg koncepcji i w reżyserii Filipa Jaśkiewicza

"KULU KULU" - spektakl dla dzieci w wieku 5+ i bliskich im dorosłych, według koncepcji i w reżyserii Filipa Jaśkiewicza.


Opis spektaklu:

Lend your ears to music, open your eyes to painting, and … stop thinking! Just ask yourself whether
the work has enabled you to walk about into a hitherto unknown world. If the answer is yes, what more
do you want? – WASSILI KANDINSKY

Malarz- artysta Wassili Kandinsky pisał w swoich pracach, żeby podczas analizy obrazu nie myśleć,
tylko czuć. Interpretowanie obrazów może odbywać się nie tylko poprzez myślenie czy inteligencję,
ale też przez nasze odczucia. Według niego najważniejszą wartością sztuki jest możliwość
przenoszenia publiczności do innego, nieznanego im świata- prostego, wyzbytego inteligencji
odczuwania. I pozwala nam dorosłym, a także dzieciom zadać sobie wzajemnie pytanie- co czułaś? Co
czujesz? Pytanie, które często bywa zapomniane w rozmowach z dziećmi. Każdy z nas może czuć i jest
to jedna z najbardziej demokratycznych form współbycia dzieci i dorosłych. Odczuwanie.

Dzieci i ich najbliżsi dorośli spotkają się na scenie z plemieniem Kulu Kulu i ich dziwnymi
zwyczajami. To właśnie to plemię odkryło na nowo mądrości Kandinskiego i przywróciło je do życia.
Zainspirowane obrazami Kandinskiego stworzyły dziwaczne obiekty – kule na kijach – które jak się
okazało miały niesamowitą moc przenoszenia ich do innych światów i odczuwania różnych emocji.
Kulanki nieustannie badają różne możliwości tworzenia odczuć na własnej skórze, a także wśród
swojej publiczności.

Plemię Kulu Kulu nie mówi w języku polskim. Zamiast tego porozumiewa się na różne dziwne
sposoby, przez co spotkanie z nimi może stać się bardzo dobrym polem do zdobycia umiejętności
porozumiewania się z istotami z innych planet. Przy okazji, Kulanki w swoich codziennych
czynnościach bardzo często odwołują się do zabaw i uwielbiają fantazjować, dlatego możecie
spodziewać się świata, którego nigdy dotąd nie widzieliście. Czym, a może kim są dla nich kulki na
kijach? Lasem, różdżką, a może hiperjonowym przekaźnikiem audiowizualnym? Interpretowanie
działań Kulanek nie jest zadaniem prostym, ale daje możliwość odkrywania ich wciąż na nowo. Ich
rzeczywistość tworzy się za każdym razem w czasie rzeczywistym.

A dokąd ciebie zabierze Kulu Kulu?

 

Szczegółowe informacje:

reżyseria, koncepcja, formy plastyczne: Filip Jaśkiewicz,
kreacja i wykonanie: Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras,
współpraca choreograficzna i konsultacje dramaturgiczne: Alexey Torgunakov i Daniel Zych,
teksty: Filip Jaśkiewicz,
muzyka: Berenika Wojnar,
reżyseria światła: Paweł Murlik, Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka,
realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,
grafika: Małgorzata Piotrowska,
fotografia: Jolanta Staszczyk,
produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK.
premiera: 9 lutego 2023, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK (Scena Cechownia, KILARA 29)

Spektakl współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filię we Wrocławiu w ramach programu Fundusz na Start.
0''
czwartek, 9 lutego 2023
godz. 18:00
sobota, 18 lutego 2023
"migotanie” | chor. Joanna Brodniak | W ramach INTENc/sE

spektakl pt.: "migotanie”

choreografia: Joanna Brodniak 
W ramach INTENc/sE: PREMIERY 
Po sobotnim pokazie spektaklu zapraszamy do przestrzeni kawiarni na rozmowę z artystami.                            
0''
sobota, 18 lutego 2023
godz. 19:00
niedziela, 19 lutego 2023
"migotanie” | chor. Joanna Brodniak | W ramach INTENc/sE

spektakl pt.: "migotanie”

choreografia: Joanna Brodniak 
W ramach INTENc/sE: PREMIERY 
Po sobotnim pokazie spektaklu zapraszamy do przestrzeni kawiarni na rozmowę z artystami.                            
0''
niedziela, 19 lutego 2023
godz. 19:00
sobota, 25 lutego 2023
DZIADOWISKO | reż. Anna Piotrowska

DZIADOWISKO

Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny PIOTROWSKIEJ

na podstawie DZIADÓW, CZ. II, Adama Mickiewicza, w wykonaniu artystów Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk"


Opis spektaklu:

Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny PIOTROWSKIEJ na podstawie DZIADÓW, CZ. II, Adama Mickiewicza.

„DZIADOWISKO” w wykonaniu artystów Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny to zjawISKO sceniczne pełne absurdu i fantazji, widowISKO emocji i ruchu, próba odkrycia romantyzmu w spotkaniu z teatrem tańca. W tym wyjątkowym projekcie, poprzez wykorzystanie różnych form teatralnych i jakości tańca wywiedzionych z dwóch tradycji – klasycznej, ludowej oraz tańca fizycznego, eksperymentalnego – podjęliśmy odważną próbę stworzenia przestrzeni do kreowania nowych wartości i współczesnego widowiska ludycznego. Tak charakterystyczne dla epoki romantyzmu wątki miłości i śmierci czy przenikania się światów (ziemskiego i świata duchów) mieszają się z elementami absurdu, groteski i współczesnej popkultury. Duchy stają się bardzo ludzkie i przeżywają niespełnioną miłość na nowo. Frustrują się, czują gniew i rozpacz. Element ludzki ulega za to odrealnieniu, staje się zaledwie widmem rzeczywistości. W oryginalny, praktycznie nienaruszony, tekst „Dziadów” części II Adama Mickiewicza, wkradają się cytaty i wątki szekspirowskie cytowane w oryginalnej, anglojęzycznej wersji. Zabieramy Was więc w podróż domysłów, przypominającą detektywistyczne śledztwo. Kim są postaci na scenie? W jaki sposób odnoszą się do kanonicznego dzieła, a co mówią nam o dzisiejszej rzeczywistości? Liczne transpozycje i przesunięcia wobec oryginału służą bowiem przede wszystkim wydobyciu z figur obecnych w „Dziadach” rozmaitych napięć, emocji i psychologii postaci. Właśnie dlatego spektakl korzysta z różnych estetyk – od horroru po melancholię, zachęcając widza do własnych odczytań i skojarzeń. Artyści nie koncentrują się więc na wiernym odtworzeniu literackiej wykładni znanego dzieła, choć tekst inspiruje ich w pełni na innym poziomie. W swojej śpiewności, rytmie i mantryczności oddaje w pełni klimat epoki - swoiste „ciało romantyczne”. Jeśli szukać dla niego odpowiednich określeń, powiedzielibyśmy, że symbolizuje odwagę, siłę fantazji, dawanie upustu głęboko skrywanym emocjom, fascynację granicą między życiem a śmiercią. W tym też punkcie spotykamy się z Szekspirem, mistrzem w obserwacji ludzkich namiętności i kreślenia tragicznych scenariuszy. Nieszczęśliwa miłość naznacza całe życie bohaterów, pcha ludzi na krawędź rozpaczy, symbolizuje odwieczny konflikt człowieka z samym sobą i ze światem społecznym. Jednocześnie nie brakuje w jego dramatach humoru i ironii, a przewrotność losu i zwroty akcji pokazują, jak niezmiennie człowiek igra ze swoim losem i jak mało o sobie i innych wie. W „DZIADOWISKU” Guślarz ma swoją drugą twarz – na chwilę widzimy go w roli Romeo, zakochanego bez pamięci w Julii, wybrance odnalezionej pośród Ptastwa. Czy to jego prawdziwe Ja, alter ego, czy może tylko sceniczna figura i fortel sceniczny, jakich również u Szekspira znajdziemy wiele? Ostatecznie dla tych klasycznych dzieł dramaturgicznych scena to życie i na odwrót. Nic zatem nie będzie całkowicie pewne. Takie są też kreacje postaci w tym spektaklu – podszyte skryptami z romantyzmu i Szekspira. Mają za zadanie zaprosić widza w podróż do podświadomości, pogłębienia odczuwania tajemnicy, którą kryje ludzkie życie…i śmierć. A jaki język lepiej odda tak widzianą „rzeczywistość”, jak nie język tańca właśnie? Tak ostatecznie widział też swoje dzieło i rolę dramatu, sam Adam Mickiewicz: „W dramacie poezja przechodzi w działanie wobec widzów. (…) Przeznaczeniem tej sztuki jest pobudzać, a raczej, jeśli wolno się tak wyrazić, zniewalać do działania duchy opieszałe”*. „DZIADOWISKO” to scena przypominająca wielką piaskownicę. Aktorzy grają w niej w mroczną „zabawę w śmierć”, która „zniewala duchy opieszałe” i zmusza je do działania wobec siebie i widza. Zapraszamy do zabawy!

*A. Mickiewicz: Literatura słowiańska, kurs III, przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła, t. 11, s. 116-117. Za: J. Skuczyński: Podstawy obrzędowe a przestrzeń teatralna w „Dziadach”. W: „Pamiętnik Literacki” 1988, LXXIX, z. 2, s. 8.

 

OBSADA:
GUŚLARZ UMARŁY, bliższy Szekspirowi. Słychać, iż zginął w młodocianym wieku. Podobno zabił sam siebie. Daniel Zych,

GUŚLARZ UPIÓR – DUCH PRZEKLĘTY

 

Kamil Bończyk,

PTASTWO INNE (chór)

 

 

Joanna Brodniak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras, Katarzyna Zioło, gościnnie: Almuth Isa Falter,

PTASTWO NIE-INNE (chór)

 

 

artystki zespołu Pieśni i Tańca Śląsk: Matylda Baczewska, Magda Gorczyca, Marta Polak, Dominika Pyka, Agata Szwiec,
DZIEWCZYNA / JULIA / DZIEWCZYNY (nadal chór) 
SOWA (ptak przynależny PTASTWU)Anna Olszowska (zespół Śląsk),
dr WIDMO – NIE-UPIÓR / KRUK PODSZYTYMaciej Kucera (zespół Śląsk),
ZOSIĄ BYŁAMRenata Tunkel.

 

CREDITS:

koncepcja, reżyseria, dramaturgia: Anna Piotrowska

choreografia: Anna Piotrowska, Michaił Zubkow,

kreacja i wykonanie:

artyści teatru Rozbark – Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,

artyści zespołu Pieśni i Tańca Śląsk: Matylda Baczewska, Magda Gorczyca, Marta Polak, Dominika Pyka, Agata Szwiec, śpiew: Anna Olszowska, Maciej Kucera,

gościnnie: Renata Tunkel, Almuth Isa Falter,

asystentura: Alexey Torgunakov,

muzyka: Aleksandra Piotrowska,

reżyseria światła: Paweł Murlik,

scenografia: Anna Piotrowska,

kostiumy: Anna Piotrowska, Adam Królikowski, Atelier Bronisława Cichy,

video: Julia Lewandowska, Anna  Piotrowska,

konsultacje z wiersza, praca z głosem: Monika Jakowczuk, Ewa Zug,

koordynator ds. literackich: Anna Duda,

grafika: Małgorzata Piotrowska,

koordynacja i promocja: Anna Berek, Agnieszka Kłosińska, Karolina Staneczek-Pucher, Iwona Tylikowska, Madzia Zbączyniak,

realizacja: Dastin Greczyło, Mateusz Gładysz, Bożena Pogorzałek, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,

premiera: 9 grudnia 2022, scena Cechownia, Teatr ROZBARK, Bytom

produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK,

partner: Zespół Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny.

W tekście wykorzystano fragmenty dramatów Williama Szekspira „Hamlet”, „Romeo i Julia”, „Święto Trzech Króli”, „Wszystko dobre, co się dobrze kończy", „Namiętny pielgrzym", „Poskromienie złośnicy" w wersji anglojęzycznej wg South Church School. Tekst „Dziadów” Adama Mickiewicza – tekst w języku polskim na podstawie wydania dostępnego w Bibliotece internetowej Wolne Lektury oraz fragmenty w języku angielskim – w tłumaczeniu własnym artystów.

 

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

0''
sobota, 25 lutego 2023
godz. 19:00
niedziela, 26 lutego 2023
DZIADOWISKO | reż. Anna Piotrowska

DZIADOWISKO

Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny PIOTROWSKIEJ

na podstawie DZIADÓW, CZ. II, Adama Mickiewicza, w wykonaniu artystów Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk"


Opis spektaklu:

Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny PIOTROWSKIEJ na podstawie DZIADÓW, CZ. II, Adama Mickiewicza.

„DZIADOWISKO” w wykonaniu artystów Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny to zjawISKO sceniczne pełne absurdu i fantazji, widowISKO emocji i ruchu, próba odkrycia romantyzmu w spotkaniu z teatrem tańca. W tym wyjątkowym projekcie, poprzez wykorzystanie różnych form teatralnych i jakości tańca wywiedzionych z dwóch tradycji – klasycznej, ludowej oraz tańca fizycznego, eksperymentalnego – podjęliśmy odważną próbę stworzenia przestrzeni do kreowania nowych wartości i współczesnego widowiska ludycznego. Tak charakterystyczne dla epoki romantyzmu wątki miłości i śmierci czy przenikania się światów (ziemskiego i świata duchów) mieszają się z elementami absurdu, groteski i współczesnej popkultury. Duchy stają się bardzo ludzkie i przeżywają niespełnioną miłość na nowo. Frustrują się, czują gniew i rozpacz. Element ludzki ulega za to odrealnieniu, staje się zaledwie widmem rzeczywistości. W oryginalny, praktycznie nienaruszony, tekst „Dziadów” części II Adama Mickiewicza, wkradają się cytaty i wątki szekspirowskie cytowane w oryginalnej, anglojęzycznej wersji. Zabieramy Was więc w podróż domysłów, przypominającą detektywistyczne śledztwo. Kim są postaci na scenie? W jaki sposób odnoszą się do kanonicznego dzieła, a co mówią nam o dzisiejszej rzeczywistości? Liczne transpozycje i przesunięcia wobec oryginału służą bowiem przede wszystkim wydobyciu z figur obecnych w „Dziadach” rozmaitych napięć, emocji i psychologii postaci. Właśnie dlatego spektakl korzysta z różnych estetyk – od horroru po melancholię, zachęcając widza do własnych odczytań i skojarzeń. Artyści nie koncentrują się więc na wiernym odtworzeniu literackiej wykładni znanego dzieła, choć tekst inspiruje ich w pełni na innym poziomie. W swojej śpiewności, rytmie i mantryczności oddaje w pełni klimat epoki - swoiste „ciało romantyczne”. Jeśli szukać dla niego odpowiednich określeń, powiedzielibyśmy, że symbolizuje odwagę, siłę fantazji, dawanie upustu głęboko skrywanym emocjom, fascynację granicą między życiem a śmiercią. W tym też punkcie spotykamy się z Szekspirem, mistrzem w obserwacji ludzkich namiętności i kreślenia tragicznych scenariuszy. Nieszczęśliwa miłość naznacza całe życie bohaterów, pcha ludzi na krawędź rozpaczy, symbolizuje odwieczny konflikt człowieka z samym sobą i ze światem społecznym. Jednocześnie nie brakuje w jego dramatach humoru i ironii, a przewrotność losu i zwroty akcji pokazują, jak niezmiennie człowiek igra ze swoim losem i jak mało o sobie i innych wie. W „DZIADOWISKU” Guślarz ma swoją drugą twarz – na chwilę widzimy go w roli Romeo, zakochanego bez pamięci w Julii, wybrance odnalezionej pośród Ptastwa. Czy to jego prawdziwe Ja, alter ego, czy może tylko sceniczna figura i fortel sceniczny, jakich również u Szekspira znajdziemy wiele? Ostatecznie dla tych klasycznych dzieł dramaturgicznych scena to życie i na odwrót. Nic zatem nie będzie całkowicie pewne. Takie są też kreacje postaci w tym spektaklu – podszyte skryptami z romantyzmu i Szekspira. Mają za zadanie zaprosić widza w podróż do podświadomości, pogłębienia odczuwania tajemnicy, którą kryje ludzkie życie…i śmierć. A jaki język lepiej odda tak widzianą „rzeczywistość”, jak nie język tańca właśnie? Tak ostatecznie widział też swoje dzieło i rolę dramatu, sam Adam Mickiewicz: „W dramacie poezja przechodzi w działanie wobec widzów. (…) Przeznaczeniem tej sztuki jest pobudzać, a raczej, jeśli wolno się tak wyrazić, zniewalać do działania duchy opieszałe”*. „DZIADOWISKO” to scena przypominająca wielką piaskownicę. Aktorzy grają w niej w mroczną „zabawę w śmierć”, która „zniewala duchy opieszałe” i zmusza je do działania wobec siebie i widza. Zapraszamy do zabawy!

*A. Mickiewicz: Literatura słowiańska, kurs III, przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła, t. 11, s. 116-117. Za: J. Skuczyński: Podstawy obrzędowe a przestrzeń teatralna w „Dziadach”. W: „Pamiętnik Literacki” 1988, LXXIX, z. 2, s. 8.

 

OBSADA:
GUŚLARZ UMARŁY, bliższy Szekspirowi. Słychać, iż zginął w młodocianym wieku. Podobno zabił sam siebie. Daniel Zych,

GUŚLARZ UPIÓR – DUCH PRZEKLĘTY

 

Kamil Bończyk,

PTASTWO INNE (chór)

 

 

Joanna Brodniak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras, Katarzyna Zioło, gościnnie: Almuth Isa Falter,

PTASTWO NIE-INNE (chór)

 

 

artystki zespołu Pieśni i Tańca Śląsk: Matylda Baczewska, Magda Gorczyca, Marta Polak, Dominika Pyka, Agata Szwiec,
DZIEWCZYNA / JULIA / DZIEWCZYNY (nadal chór) 
SOWA (ptak przynależny PTASTWU)Anna Olszowska (zespół Śląsk),
dr WIDMO – NIE-UPIÓR / KRUK PODSZYTYMaciej Kucera (zespół Śląsk),
ZOSIĄ BYŁAMRenata Tunkel.

 

CREDITS:

koncepcja, reżyseria, dramaturgia: Anna Piotrowska

choreografia: Anna Piotrowska, Michaił Zubkow,

kreacja i wykonanie:

artyści teatru Rozbark – Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,

artyści zespołu Pieśni i Tańca Śląsk: Matylda Baczewska, Magda Gorczyca, Marta Polak, Dominika Pyka, Agata Szwiec, śpiew: Anna Olszowska, Maciej Kucera,

gościnnie: Renata Tunkel, Almuth Isa Falter,

asystentura: Alexey Torgunakov,

muzyka: Aleksandra Piotrowska,

reżyseria światła: Paweł Murlik,

scenografia: Anna Piotrowska,

kostiumy: Anna Piotrowska, Adam Królikowski, Atelier Bronisława Cichy,

video: Julia Lewandowska, Anna  Piotrowska,

konsultacje z wiersza, praca z głosem: Monika Jakowczuk, Ewa Zug,

koordynator ds. literackich: Anna Duda,

grafika: Małgorzata Piotrowska,

koordynacja i promocja: Anna Berek, Agnieszka Kłosińska, Karolina Staneczek-Pucher, Iwona Tylikowska, Madzia Zbączyniak,

realizacja: Dastin Greczyło, Mateusz Gładysz, Bożena Pogorzałek, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,

premiera: 9 grudnia 2022, scena Cechownia, Teatr ROZBARK, Bytom

produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK,

partner: Zespół Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny.

W tekście wykorzystano fragmenty dramatów Williama Szekspira „Hamlet”, „Romeo i Julia”, „Święto Trzech Króli”, „Wszystko dobre, co się dobrze kończy", „Namiętny pielgrzym", „Poskromienie złośnicy" w wersji anglojęzycznej wg South Church School. Tekst „Dziadów” Adama Mickiewicza – tekst w języku polskim na podstawie wydania dostępnego w Bibliotece internetowej Wolne Lektury oraz fragmenty w języku angielskim – w tłumaczeniu własnym artystów.

 

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

0''
niedziela, 26 lutego 2023
godz. 19:00
poniedziałek, 27 lutego 2023
DZIADOWISKO | reż. Anna Piotrowska

DZIADOWISKO

Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny PIOTROWSKIEJ

na podstawie DZIADÓW, CZ. II, Adama Mickiewicza, w wykonaniu artystów Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk"


Opis spektaklu:

Spektakl wg koncepcji i w reżyserii Anny PIOTROWSKIEJ na podstawie DZIADÓW, CZ. II, Adama Mickiewicza.

„DZIADOWISKO” w wykonaniu artystów Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK oraz Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny to zjawISKO sceniczne pełne absurdu i fantazji, widowISKO emocji i ruchu, próba odkrycia romantyzmu w spotkaniu z teatrem tańca. W tym wyjątkowym projekcie, poprzez wykorzystanie różnych form teatralnych i jakości tańca wywiedzionych z dwóch tradycji – klasycznej, ludowej oraz tańca fizycznego, eksperymentalnego – podjęliśmy odważną próbę stworzenia przestrzeni do kreowania nowych wartości i współczesnego widowiska ludycznego. Tak charakterystyczne dla epoki romantyzmu wątki miłości i śmierci czy przenikania się światów (ziemskiego i świata duchów) mieszają się z elementami absurdu, groteski i współczesnej popkultury. Duchy stają się bardzo ludzkie i przeżywają niespełnioną miłość na nowo. Frustrują się, czują gniew i rozpacz. Element ludzki ulega za to odrealnieniu, staje się zaledwie widmem rzeczywistości. W oryginalny, praktycznie nienaruszony, tekst „Dziadów” części II Adama Mickiewicza, wkradają się cytaty i wątki szekspirowskie cytowane w oryginalnej, anglojęzycznej wersji. Zabieramy Was więc w podróż domysłów, przypominającą detektywistyczne śledztwo. Kim są postaci na scenie? W jaki sposób odnoszą się do kanonicznego dzieła, a co mówią nam o dzisiejszej rzeczywistości? Liczne transpozycje i przesunięcia wobec oryginału służą bowiem przede wszystkim wydobyciu z figur obecnych w „Dziadach” rozmaitych napięć, emocji i psychologii postaci. Właśnie dlatego spektakl korzysta z różnych estetyk – od horroru po melancholię, zachęcając widza do własnych odczytań i skojarzeń. Artyści nie koncentrują się więc na wiernym odtworzeniu literackiej wykładni znanego dzieła, choć tekst inspiruje ich w pełni na innym poziomie. W swojej śpiewności, rytmie i mantryczności oddaje w pełni klimat epoki - swoiste „ciało romantyczne”. Jeśli szukać dla niego odpowiednich określeń, powiedzielibyśmy, że symbolizuje odwagę, siłę fantazji, dawanie upustu głęboko skrywanym emocjom, fascynację granicą między życiem a śmiercią. W tym też punkcie spotykamy się z Szekspirem, mistrzem w obserwacji ludzkich namiętności i kreślenia tragicznych scenariuszy. Nieszczęśliwa miłość naznacza całe życie bohaterów, pcha ludzi na krawędź rozpaczy, symbolizuje odwieczny konflikt człowieka z samym sobą i ze światem społecznym. Jednocześnie nie brakuje w jego dramatach humoru i ironii, a przewrotność losu i zwroty akcji pokazują, jak niezmiennie człowiek igra ze swoim losem i jak mało o sobie i innych wie. W „DZIADOWISKU” Guślarz ma swoją drugą twarz – na chwilę widzimy go w roli Romeo, zakochanego bez pamięci w Julii, wybrance odnalezionej pośród Ptastwa. Czy to jego prawdziwe Ja, alter ego, czy może tylko sceniczna figura i fortel sceniczny, jakich również u Szekspira znajdziemy wiele? Ostatecznie dla tych klasycznych dzieł dramaturgicznych scena to życie i na odwrót. Nic zatem nie będzie całkowicie pewne. Takie są też kreacje postaci w tym spektaklu – podszyte skryptami z romantyzmu i Szekspira. Mają za zadanie zaprosić widza w podróż do podświadomości, pogłębienia odczuwania tajemnicy, którą kryje ludzkie życie…i śmierć. A jaki język lepiej odda tak widzianą „rzeczywistość”, jak nie język tańca właśnie? Tak ostatecznie widział też swoje dzieło i rolę dramatu, sam Adam Mickiewicz: „W dramacie poezja przechodzi w działanie wobec widzów. (…) Przeznaczeniem tej sztuki jest pobudzać, a raczej, jeśli wolno się tak wyrazić, zniewalać do działania duchy opieszałe”*. „DZIADOWISKO” to scena przypominająca wielką piaskownicę. Aktorzy grają w niej w mroczną „zabawę w śmierć”, która „zniewala duchy opieszałe” i zmusza je do działania wobec siebie i widza. Zapraszamy do zabawy!

*A. Mickiewicz: Literatura słowiańska, kurs III, przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła, t. 11, s. 116-117. Za: J. Skuczyński: Podstawy obrzędowe a przestrzeń teatralna w „Dziadach”. W: „Pamiętnik Literacki” 1988, LXXIX, z. 2, s. 8.

 

OBSADA:
GUŚLARZ UMARŁY, bliższy Szekspirowi. Słychać, iż zginął w młodocianym wieku. Podobno zabił sam siebie. Daniel Zych,

GUŚLARZ UPIÓR – DUCH PRZEKLĘTY

 

Kamil Bończyk,

PTASTWO INNE (chór)

 

 

Joanna Brodniak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras, Katarzyna Zioło, gościnnie: Almuth Isa Falter,

PTASTWO NIE-INNE (chór)

 

 

artystki zespołu Pieśni i Tańca Śląsk: Matylda Baczewska, Magda Gorczyca, Marta Polak, Dominika Pyka, Agata Szwiec,
DZIEWCZYNA / JULIA / DZIEWCZYNY (nadal chór) 
SOWA (ptak przynależny PTASTWU)Anna Olszowska (zespół Śląsk),
dr WIDMO – NIE-UPIÓR / KRUK PODSZYTYMaciej Kucera (zespół Śląsk),
ZOSIĄ BYŁAMRenata Tunkel.

 

CREDITS:

koncepcja, reżyseria, dramaturgia: Anna Piotrowska

choreografia: Anna Piotrowska, Michaił Zubkow,

kreacja i wykonanie:

artyści teatru Rozbark – Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,

artyści zespołu Pieśni i Tańca Śląsk: Matylda Baczewska, Magda Gorczyca, Marta Polak, Dominika Pyka, Agata Szwiec, śpiew: Anna Olszowska, Maciej Kucera,

gościnnie: Renata Tunkel, Almuth Isa Falter,

asystentura: Alexey Torgunakov,

muzyka: Aleksandra Piotrowska,

reżyseria światła: Paweł Murlik,

scenografia: Anna Piotrowska,

kostiumy: Anna Piotrowska, Adam Królikowski, Atelier Bronisława Cichy,

video: Julia Lewandowska, Anna  Piotrowska,

konsultacje z wiersza, praca z głosem: Monika Jakowczuk, Ewa Zug,

koordynator ds. literackich: Anna Duda,

grafika: Małgorzata Piotrowska,

koordynacja i promocja: Anna Berek, Agnieszka Kłosińska, Karolina Staneczek-Pucher, Iwona Tylikowska, Madzia Zbączyniak,

realizacja: Dastin Greczyło, Mateusz Gładysz, Bożena Pogorzałek, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,

premiera: 9 grudnia 2022, scena Cechownia, Teatr ROZBARK, Bytom

produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK,

partner: Zespół Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny.

W tekście wykorzystano fragmenty dramatów Williama Szekspira „Hamlet”, „Romeo i Julia”, „Święto Trzech Króli”, „Wszystko dobre, co się dobrze kończy", „Namiętny pielgrzym", „Poskromienie złośnicy" w wersji anglojęzycznej wg South Church School. Tekst „Dziadów” Adama Mickiewicza – tekst w języku polskim na podstawie wydania dostępnego w Bibliotece internetowej Wolne Lektury oraz fragmenty w języku angielskim – w tłumaczeniu własnym artystów.

 

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

0''
poniedziałek, 27 lutego 2023
godz. 19:00
sobota, 4 marca 2023
Panny z Przyszłości  reż. Anna Piotrowska
PANNY Z PRZYSZŁOŚCI
Przypomnij sobie
Zamrożony w gorącym sercu matki
Przesunięcie
Wypadkowa liczby poruszeń
Wzruszenie nieumyślne
Podwyższona śmiertelność
Brak pulsu
Na każdym rogu
Jesteśmy kontynuacją
Wędrówka dusz – korowód cielesny
O tym, czy dostąpisz nagrody życia wiecznego i tak zadecyduje przypadkowa zachcianka… (AP)

Przypomnij sobie, kim chciałeś być, jak dorośniesz. Przypomnij sobie.
Całe życie czekamy na to, co zaraz się zdarzy. Czy znajdę partnera na życie? Czy ten ślub jest ostatnim? Czy czeka mnie praca? Kiedy zacznie się prawdziwe życie?
Wyczekując wiosny, tworzymy archiwum naszych lęków i radości.
Wiosna, wojna, śmierć, życie. Jak odnaleźć się wobec tragedii w ciemnym świecie, tworząc dziś sztukę? Jak planować „bycie”? Interesuje nas cielesność duchowości. Ulegam, czy nie ulegam przyszłości, której nie ma? Czym staje się przysięga w ciele? Według George’ a Berkleya „istnienie polega na byciu postrzeganym”. Jeśli jesteśmy projekcją przyszłości, to widz nadaje sens temu, co wydarza się na scenie. Coś istnieje dla nas wtedy i tylko wtedy, kiedy możemy to obserwować.
Zauważam w nie zauważeniu
Uważności znieważonej brak
Zauważenie uwadze swej siebie oddaję
Ofiarowanie (AP)
Serdecznie zapraszamy na najnowszy spektakl zespołu artystycznego Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w reżyserii i według tekstów Anny Piotrowskiej. Na scenie wystąpią artyści: Kamil Bończyk, Julia Lewandowska, Anna Piotrowska i Daniel Zych. Premiera została zaplanowana na 26 marca, natomiast drugim graniem w dniu 27 marca będziemy świętować Międzynarodowy Dzień Teatru. Spektakle odbędą się o godz. 19.00. Zapraszamy!
Panny z przyszłości
koncepcja, reżyseria, teksty: Anna Piotrowska,
kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Julia Lewandowska, Anna Piotrowska, Daniel Zych,
światło: Paweł Murlik, Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka,
realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
sound, space & costumes: Anna Piotrowska,
grafika: Małgorzata Piotrowska,
współpraca: Atelier Bronisława Cichy,
premiera: 26 marca 2022, Scena Cechownia, Teatr Rozbark w Bytomiu.
0''
sobota, 4 marca 2023
godz. 19:00
niedziela, 5 marca 2023
Panny z Przyszłości  reż. Anna Piotrowska
PANNY Z PRZYSZŁOŚCI
Przypomnij sobie
Zamrożony w gorącym sercu matki
Przesunięcie
Wypadkowa liczby poruszeń
Wzruszenie nieumyślne
Podwyższona śmiertelność
Brak pulsu
Na każdym rogu
Jesteśmy kontynuacją
Wędrówka dusz – korowód cielesny
O tym, czy dostąpisz nagrody życia wiecznego i tak zadecyduje przypadkowa zachcianka… (AP)

Przypomnij sobie, kim chciałeś być, jak dorośniesz. Przypomnij sobie.
Całe życie czekamy na to, co zaraz się zdarzy. Czy znajdę partnera na życie? Czy ten ślub jest ostatnim? Czy czeka mnie praca? Kiedy zacznie się prawdziwe życie?
Wyczekując wiosny, tworzymy archiwum naszych lęków i radości.
Wiosna, wojna, śmierć, życie. Jak odnaleźć się wobec tragedii w ciemnym świecie, tworząc dziś sztukę? Jak planować „bycie”? Interesuje nas cielesność duchowości. Ulegam, czy nie ulegam przyszłości, której nie ma? Czym staje się przysięga w ciele? Według George’ a Berkleya „istnienie polega na byciu postrzeganym”. Jeśli jesteśmy projekcją przyszłości, to widz nadaje sens temu, co wydarza się na scenie. Coś istnieje dla nas wtedy i tylko wtedy, kiedy możemy to obserwować.
Zauważam w nie zauważeniu
Uważności znieważonej brak
Zauważenie uwadze swej siebie oddaję
Ofiarowanie (AP)
Serdecznie zapraszamy na najnowszy spektakl zespołu artystycznego Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w reżyserii i według tekstów Anny Piotrowskiej. Na scenie wystąpią artyści: Kamil Bończyk, Julia Lewandowska, Anna Piotrowska i Daniel Zych. Premiera została zaplanowana na 26 marca, natomiast drugim graniem w dniu 27 marca będziemy świętować Międzynarodowy Dzień Teatru. Spektakle odbędą się o godz. 19.00. Zapraszamy!
Panny z przyszłości
koncepcja, reżyseria, teksty: Anna Piotrowska,
kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Julia Lewandowska, Anna Piotrowska, Daniel Zych,
światło: Paweł Murlik, Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka,
realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
sound, space & costumes: Anna Piotrowska,
grafika: Małgorzata Piotrowska,
współpraca: Atelier Bronisława Cichy,
premiera: 26 marca 2022, Scena Cechownia, Teatr Rozbark w Bytomiu.
0''
niedziela, 5 marca 2023
godz. 19:00
środa, 8 marca 2023
Zjednoczone stany zmyślone | koncepcja: Anna Piotrowska

„Zjednoczone stany zmyślone” to wieczór krótkich form choreograficznych, w koncepcji Anny Piotrowskiej.

 

“Wieczory takie jak ten, który upłynął pod szyldem „Zjednoczonych stanów zmyślonych”, wydają mi się niezwykle ważne. Różnorodność prac, na poziomie formalnym i merytorycznym pokazuje jak szeroki wachlarz możliwości prezentuje Rozbark. Ale daje również wyraz zróżnicowaniu świata sztuki. Krótkie formy pozwalają zapoznać się widzom z wieloma aspektami teatru tańca, a przede wszystkim z twórczymi możliwościami zespołu Rozbarku”

źródło: http://www.rozswietlamykulture.pl/


"Balance of democracy"

koncepcja, choreografia, przestrzeń: Anna Piotrowska
muzyka: Ekman GMMDI / Anna Piotrowska
wykonanie: Kamil Bończyk, Daniel Zych
"Popiół i piksel" - spektakl grupy Konwergencje
choreografia i wykonanie: Julia Lewandowska
malarstwo/projekcje: Anna Kołacka
muzyka: Mikołaj Cieślak
"TERYTORIUM"
koncepcja, choreografia, kostium: Anna Piotrowska
muzyka: Anna Piotrowska i fragment utworu "Na smętarzu mieszkać będę" w wykonaniu Adama Struga
wykonanie: Joanna Brodniak, Katarzyna Zioło
"EGOISTIC EXPERIMENT/JESTEM SPEKTAKLEM"
choreografia i wykonanie: Anna Piotrowska
muzyka: cover Aleksandry Piotrowskiej wg "(Feels like) Heaven" zespołu Fiction Factory
"Untold Manifesto"
koncepcja, choreografia i wykonanie: Joanna Brodniak
"small talk"
choreografia i wykonanie: Katarzyna Zioło
muzyka: moderat "bad kingdom"


Realizacja techniczna pod kierownictwem Pawła Murlika: Dastin Greczyło, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz
0''
środa, 8 marca 2023
godz. 19:00
piątek, 10 marca 2023
BESTIE | chor. Anna Piotrowska
Spektakl Teatru Rozbark w chor. Anny Piotrowskiej inspirowany twórczością B. Schulza.

UWAGA*

*Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych. Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i tematyki, która może być uznana za kontrowersyjną. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.


Opis spektaklu:

Jednym z zadań freudowskiej psychoanalizy jest pozbawienie człowieka złudzeń na temat jego własnego życia. Proces ujawniania treści o nas samych, które poprzez rozmaite traumy, ale i samo wychowanie, zostały zepchnięte do nieświadomości, nie jest prosty. Wywołuje nieunikniony konflikt i stan niepogodzenia. W Bestiach chcemy przyjrzeć się zagadnieniu popędu, który skupia jak w soczewce wymianę między tym, co w nas biologiczne i psychiczne. Pobudzenie wychodzące z naszego wnętrza przeistacza się w psychiczną reprezentację. W koncepcji Anny Piotrowskiej tytułowe „bestie” kryją się w każdym z nas, a nasze nieprzyzwolenia, zahamowania, brak odwagi do spełniania marzeń i fantazji, powodują, że stajemy się bestiami zarówno dla samych siebie, jak i dla otoczenia.


Inspiracją do pracy nad Bestiami była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania - intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu, przygląda się swojemu życiu, fascynacjom i fantazjom.


Szczegółowe informacje:

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska,

kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,

asystentka: Sabina Letner,

reżyseria światła: Paweł Murlik,

muzyka: Michał Mackiewicz,

udźwiękowienie: Anna Piotrowska,

space & costume design: Anna Piotrowska,

wykonanie kostiumów: Atlelier Bronisława Cichy,

realizacja światła: Dastin Greczyło,

realizacja dźwięku: Jakub Ritter,

ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Jakub Zapartowicz,

grafika: Małgorzata Piotrowska,

fotografia: Aleksandra Staszczyk,

premiera: 1-2 października 2022, Scena Cechownia, Teatr ROZBARK, Bytom.


0''
piątek, 10 marca 2023
godz. 19:00
sobota, 11 marca 2023
BESTIE | chor. Anna Piotrowska
Spektakl Teatru Rozbark w chor. Anny Piotrowskiej inspirowany twórczością B. Schulza.

UWAGA*

*Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych. Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i tematyki, która może być uznana za kontrowersyjną. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej.


Opis spektaklu:

Jednym z zadań freudowskiej psychoanalizy jest pozbawienie człowieka złudzeń na temat jego własnego życia. Proces ujawniania treści o nas samych, które poprzez rozmaite traumy, ale i samo wychowanie, zostały zepchnięte do nieświadomości, nie jest prosty. Wywołuje nieunikniony konflikt i stan niepogodzenia. W Bestiach chcemy przyjrzeć się zagadnieniu popędu, który skupia jak w soczewce wymianę między tym, co w nas biologiczne i psychiczne. Pobudzenie wychodzące z naszego wnętrza przeistacza się w psychiczną reprezentację. W koncepcji Anny Piotrowskiej tytułowe „bestie” kryją się w każdym z nas, a nasze nieprzyzwolenia, zahamowania, brak odwagi do spełniania marzeń i fantazji, powodują, że stajemy się bestiami zarówno dla samych siebie, jak i dla otoczenia.


Inspiracją do pracy nad Bestiami była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania - intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu, przygląda się swojemu życiu, fascynacjom i fantazjom.


Szczegółowe informacje:

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska,

kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,

asystentka: Sabina Letner,

reżyseria światła: Paweł Murlik,

muzyka: Michał Mackiewicz,

udźwiękowienie: Anna Piotrowska,

space & costume design: Anna Piotrowska,

wykonanie kostiumów: Atlelier Bronisława Cichy,

realizacja światła: Dastin Greczyło,

realizacja dźwięku: Jakub Ritter,

ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Jakub Zapartowicz,

grafika: Małgorzata Piotrowska,

fotografia: Aleksandra Staszczyk,

premiera: 1-2 października 2022, Scena Cechownia, Teatr ROZBARK, Bytom.


0''
sobota, 11 marca 2023
godz. 19:00
sobota, 18 marca 2023
"Ty i ja" & "KULU KULU" pokaz łączony w ramach III Kongresu Tańca Śląski Dzień Tańca
"Ty i ja" & "KULU KULU" pokaz łączony w ramach III Kongresu Tańca Śląski Dzień Tańca.


Ty i ja” - w wykonaniu zespołu INTEGRA
Prezentacja taneczno- ruchowa powstała na skutek przemyśleń dotyczących partnerowania drugiej osobie, prowadzenia w tańcu poprzez wzajemne inspirowanie się drugą osobą,

jej możliwościami, jej rozumienia tańca. Taniec bywa rozumiany na wiele sposobów…

Integracyjny Teatr Tańca – INTEGRA

INTEGRA to grupa taneczno-ruchowa, zainicjowana i prowadzona przez Ewelinę Dehn i Beatę Grzelak-Szwedę, działająca przy Teatrze Rozbark od 2014 roku. Jej celem jest przełamywanie barier tanecznych, dotyczących szeroko pojętej niepełnosprawności. Grupa zrzesza zarówno osoby pełno, jak i niepełnosprawne fizycznie i intelektualnie. Ideą, która towarzyszy grupie jest integracja pomiędzy osobami pełno i niepełnosprawnymi. Wierzymy, że chęć działania, wyrażania siebie poprzez teatr i taniec jest tą siłą, która może połączyć ludzi i wykrzesać z nich to, co najlepsze. INTEGRA jest przestrzenią dla ludzi i między ludźmi, jest ich azylem i strefą wolności. Grupa uczęszcza na regularne spotkania, które odbywają się raz w tygodniu w Teatrze Rozbark, podczas których aktywnie działa i twórczo się rozwija, przygotowując kolejne spektakle.

 

Dorobek artystyczny:

• Sen
• Inni
• Nie ograniczaj mnie
• Fantazja
• Odnaleźć siebie

Nagrody:

Rok 2017 – I miejsce w kategorii bez Barier-Dorośli VI Festiwal Małych Form Artystycznych za spektakl "Inni".

Rok 2018 – I miejsce w kategorii bez Barier-Dorośli VII Festiwal Małych Form Artystycznych za spektakl "Nie ograniczaj mnie".

Rok 2019 – I miejsce w kategorii bez Barier-Dorośli VIII Festiwal Małych Form Artystycznych za spektakl "Odnaleźć siebie".

Rok 2020 – MUZA 2020 Nagroda Prezydenta Bytomia w dziedzinie kultury.

Rok 2022- II miejsce w kategorii Bez Barier- Dorośli XI Festiwal Amatorskiego Ruchu Artystycznego za spektakl "Ty i ja".



„KULU KULU” - reżyseria, koncepcja, formy plastyczne: Filip Jaśkiewicz 

Spektakl dla dzieci w wieku 5+ i bliskich im dorosłych

Lend your ears to music, open your eyes to painting, and … stop thinking! Just ask yourself whether
the work has enabled you to walk about into a hitherto unknown world. If the answer is yes, what more
do you want? – WASSILI KANDINSKY

Malarz- artysta Wassili Kandinsky pisał w swoich pracach, żeby podczas analizy obrazu nie myśleć,
tylko czuć. Interpretowanie obrazów może odbywać się nie tylko poprzez myślenie czy inteligencję,
ale też przez nasze odczucia. Według niego najważniejszą wartością sztuki jest możliwość
przenoszenia publiczności do innego, nieznanego im świata- prostego, wyzbytego inteligencji
odczuwania. I pozwala nam dorosłym, a także dzieciom zadać sobie wzajemnie pytanie- co czułaś? Co
czujesz? Pytanie, które często bywa zapomniane w rozmowach z dziećmi. Każdy z nas może czuć i jest
to jedna z najbardziej demokratycznych form współbycia dzieci i dorosłych. Odczuwanie.

Dzieci i ich najbliżsi dorośli spotkają się na scenie z plemieniem Kulu Kulu i ich dziwnymi
zwyczajami. To właśnie to plemię odkryło na nowo mądrości Kandinskiego i przywróciło je do życia.
Zainspirowane obrazami Kandinskiego stworzyły dziwaczne obiekty – kule na kijach – które jak się
okazało miały niesamowitą moc przenoszenia ich do innych światów i odczuwania różnych emocji.
Kulanki nieustannie badają różne możliwości tworzenia odczuć na własnej skórze, a także wśród
swojej publiczności.

Plemię Kulu Kulu nie mówi w języku polskim. Zamiast tego porozumiewa się na różne dziwne
sposoby, przez co spotkanie z nimi może stać się bardzo dobrym polem do zdobycia umiejętności
porozumiewania się z istotami z innych planet. Przy okazji, Kulanki w swoich codziennych
czynnościach bardzo często odwołują się do zabaw i uwielbiają fantazjować, dlatego możecie
spodziewać się świata, którego nigdy dotąd nie widzieliście. Czym, a może kim są dla nich kulki na
kijach? Lasem, różdżką, a może hiperjonowym przekaźnikiem audiowizualnym? Interpretowanie
działań Kulanek nie jest zadaniem prostym, ale daje możliwość odkrywania ich wciąż na nowo. Ich
rzeczywistość tworzy się za każdym razem w czasie rzeczywistym.

A dokąd ciebie zabierze Kulu Kulu?

 

Szczegółowe informacje:

reżyseria, koncepcja, formy plastyczne: Filip Jaśkiewicz,
kreacja i wykonanie: Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska, Sabina Letner, Aleksandra Łuczak, Ewa Noras,
współpraca choreograficzna i konsultacje dramaturgiczne: Alexey Torgunakov i Daniel Zych,
teksty: Filip Jaśkiewicz,
muzyka: Berenika Wojnar,
reżyseria światła: Paweł Murlik, Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka,
realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,
grafika: Małgorzata Piotrowska,
fotografia: Jolanta Staszczyk,
produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK.
premiera: 9 lutego 2023, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK (Scena Cechownia, KILARA 29)

Spektakl współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filię we Wrocławiu w ramach programu Fundusz na Start.

0''
sobota, 18 marca 2023
godz. 17:00