BACHANTKI, reżyseria: Daria Kopiec, choreografia: Daniela Komędera
5 kwietnia 2025, godz.: 19:00
5 kwietnia (sobota), godz. 19:00 BACHANTKI, reżyseria:
Daria Kopiec, choreografia: Daniela Komędera |spektakl dyplomowy studentów IV
roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. St.
Wyspiańskiego w Krakowie.
Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.
Uwaga: Spektakl przeznaczony dla widzów 16+. W spektaklu
używane są światła stroboskopowe.
Choreografia: Daniela Komędera,
Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec,
Muzyka: Aleksandra Gronowska,
Kostiumy: Patrycja Fitzet,
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet,
Zdjęcia: Kama Rokicka,
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz,
Reżyseria światła: Daria Kopiec,
Realizacja światła: Michał Wawrzyniak,
Realizacja dźwięku: Tomasz Bienek,
Wykonanie elementów scenograficznych i obsługa sceny:
Krzysztof Kowolik, Bartosz Napieracz,
Koordynacja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies, Agnieszka
Kasprzyk,
Promocja: Marcelina Kubies, Alicja Kubies,
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz,
Asystent z obsady: Weronika Gotowska,
Czas: 90 minut (bez przerwy).
W spektaklu wykorzystano tragedię Eurypidesa „Bachantki”
w tłumaczeniu Jerzego Łanowskiego, „Kołysankę dla okruszka” Agnieszki
Osieckiej, „Miłość od pierwszego wejrzenia” Wisławy Szymborskiej, „Kwaterunki”
Kazimiery Iłłakowiczówny oraz fragmenty „Nie trzeba być Komnatą” Emily
Dickinson w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka, a także wiersze Safony w
tłumaczeniu Jana Pietrzyckiego. Studenci, których autorskie teksty są użyte w
scenariuszu: Angelika Bosacka, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer,
Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Agata Skucińska, Weronika Gotowska.
„Spektakl dyplomowy inspirowany Eurypidesem to opowieść o
zemście, o potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej.
Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy. Dionizos swoją ekspansją
seksualną zawstydza Penteusa. Jego działania oparte są na brawurze, prowokacji,
natomiast Penteusa na lęku. Obaj reprezentują działania reaktywne wobec
sytuacji, które ich spotykają. Są uwikłany w konflikty rodzinne i świadomie
bądź nieświadomie wchodzą w rozgrywki, których podłożem jest chęć władzy. „BACHANTKI”
to spektakl o roli tajemnicy w rodzinie i jej konsekwencjach, które obciążają
cały ród. Ciężar tajemnicy sprawia, że członkowie rodziny nieświadomie
przejmują pewną część bólu, rozpaczy, żalu, który nie może zostać otwarcie
wyrażony. A to sprawia, że wewnętrzne konflikty narastają wewnątrz członków
rodziny i społeczności, dochodząc do eskalacji i rozładowania, często niosącego
tragiczne skutki. Energia seksualna wówczas zostaje przekierowana właśnie na
rozładowanie emocjonalne napięć, a nie na wyrażanie miłości i szczęścia.”
Choreografka Daniela Komędera wraz z reżyserką Darią
Kopiec, kompozytorką Aleksandrą Gronowską i zespołem aktorskim reinterpretują
tekst, patrząc ze współczesnej strony na tematy zawarte w klasycznej tragedii
takie jak boskość w człowieku, odwet, namiętność, walka, pożądanie, lęk czy
zawiść. Przypatrują się roli ofiary jako zakamuflowanej formie zemsty.
Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości
ZAiKS.




Teatr ROZBARK (Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK)
Bytom
zobacz na mapie